Kursen är producerad av Kulturakademin i samarbete med Göteborgs Stadsteater med stöd av Kulturrådet, Västra Götalandsregionen och Region Halland
Denna fyradagarsworkshop vänder sig till dig som arbetar med scenografi inom scenkonst, för att visa hur du kan använda 3D-grafik som verktyg både för skissarbete och presentation av idé. Du kommer att utgå från ett eget projekt.
Kursen inleds med en generell introduktion till hur 3D fungerar, vilka verktyg som finns och hur de används. De program som används under workshopen är Twinmotion och SketchUp. Med hjälp av dessa program kommer du som till exempel scenograf att förbättra dina kunskaper att göra ritningar, så att också underlaget till eventuella konstruktörer blir betydligt tydligare.
I SketchUp görs grundläggande modellering och enklare ritningar, medan du i Twinmotion kommer att kunna arbeta mer med material, ljus och objekt, och genom rendering i realtid kunna få en realistisk bild av projektet du jobbar med. Målet efter genomförd kurs är att du ska ha hittat sätt att infoga 3D-grafik i ditt arbete samt ha fått kunskap om vilka möjligheter som finns för att gå vidare.
Dag 1:
Dag 2:
Dag 3:
Dag 4:
Du som arbetar som scenkonstscenograf eller har annan närliggande yrkesfunktion inom scenografi där du behöver visualisera dina ritningar i 3D.
Minimikrav på dator för Twinmotion
PC:
Mac:
Läs mer här: TWINMOTION
Minimikrav på dator för SketchUp
PC och Mac:
Läs mer här: SKETCHUP
Varmt välkommen att kontakta Sassa Wickman, sassa@kulturakademin.com.
Sanna Fogelvik är konstnär och arkitekt och har jobbat med 3D-grafik i många år, både inom konst och arkitektur. Som konstnär kombinerar hon arbete med digitala verktyg med alternativa fototekniker och teckning, och tycker att medierna korsbefruktar varandra. Hon har tidigare undervisat i olika 3D-verktyg, och tycker om att försöka förmedla hur 3D kan vara en inspirerande del av en kreativ process.
Kl. 10.00-17.00 alla dagar
Sista ansökningsdatum har passerat.