fbpx MUSIKBRANSCH VGR - Kulturakademin
Om kursen
Praktisk info
Ansökan

MUSIKBRANSCH VGR

- Syftet är att kartlägga och stärka nätverket inom musikbranschen och rusta deltagarna inför när verksamheter öppnar upp.



Arrangeras av Kulturakademin, Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götalandsregionen i samarbete med Musikcentrum Väst, Brewhouse och med tekniskt stöd av studio Music A Matic (Henryk Lipp) och DMG Education. Aktiviteten är delvis finansierad av Regionutvecklingsnämnden, Västra Götaland, inom projektet Affärsutveckling och konstnärlig progress.

Beskrivning:

Regionens musikbransch är brokig, utspridd och ibland svår att greppa. Många verksamma bolag, aktörer, musiker, artister, producenter och arrangörer saknar en gemensam grund och lokal plattform där kunskapsspridning, samarbeten och arbetstillfällen kan ta form. Idag svarar många till storstaden där den större delen av branschen existerar, trots att en stor del av aktörerna bor och verkar i regionen. Genom utbildningen vill vi samla, utbilda och engagera aktörer att kunna ta nästa steg i sina karriärer då den lokala branschen synliggörs och sätts i förhållande till de nationella och internationella förutsättningarna och strukturerna. Användbara verktyg lyfts som exempel och en kartläggning över branschens infrastruktur med analyser inom områdets dåtid, nutid och framtid förbereder deltagarna att kunna jobba i sina egna projekt.

Under kursen får du ett stärkt professionellt nätverk inom musikbranschen, fördjupad kunskap och verktyg för att kunna ta ett strategiskt grepp kring din verksamhet. Genom kursen får du en fördjpad branschkunskap. Hemuppgifter ingår inför och efter kursens alla delmoment.

Under kursen får du också träffa ett flertal gästföreläsare, alla med spetskompetens inom sitt eget område.

OBS! Blir du antagen till kursen kommer du att kunna ta till dig kursmaterialet i egen takt. Materialet består av inspelade föreläsningar, samtal, masterclass, reflektionsövningar, PDF:er och länkar etc. Till höstterminen kommer ett antal digitala möten att ligga som kräver din närvaro över länk. Datum och tider för digitala möten i höst meddelas senare.

Beskrivningen uppdateras allt eftersom innehållet blir klart.

Mer ingående om kursen:

Del 1: Under denna del av kursen får du en fördjupad omvärldsanalys kring hur olika delar av musikbranschen fungerar, samt hur infrastrukturen ser ut. En kartläggning kring vilka aktörer som finns i branschen. Med fokus på Västra Götalandsregionen men också internationellt. 

Del 2: Under denna del av kursen får du verktyg för att utvärdera dina egna behov för att planera nästa steg i din karriär (både kortsiktigt och långsiktigt perspektiv – skapa en hållbar och realistisk tidsplan). Du får även praktiska verktyg som hjälper dig att bryta ner din plan i olika aktiviteter. 

Del 3: Under denna del av kursen får du fördjupad kunskap om hur du startar och driver ditt egna bolag framgångsrikt samt vilka bidrag som finns och hur du söker dem. Du får även ekonomisk kunskap kring att bättre kunna beräkna dina kostnader och lägga upp en budget.

 

Medverkande

Kursledare: Lisa Kylsberg

Med över 10 års erfarenhet av att jobba inom multinationella/globala företagsmiljöer har Lisa Kylsberg varit involverad i att planera, koordinera och genomföra projekt och produktioner i olika industrier (från IT till underhållning) i mer än ett decennium. Hon har pluggat Music Business och Event Marketing & Management samt varit involverad i ett flertal festivaler, projekt och produktioner bland annat P3 Guld, Malmöfestivalen, Storsjöyran och Göteborg Film Festival. Hon har även turnerat både som band- och crewmedlem samt varit manager åt bl.a. Tentakel och Sheik Anorak. I dagsläget jobbar Lisa främst med produktion av digitala evenemang, samt driver det nystartade bolaget Silver Factory tillsammans med 6 personer från Dynamic Duo, Amusement och We Are Bryssel. 

https://www.silverfactory.se/

President - Strömblad Ekonomi AB: Magnus Strömblad

”Utifrån min samlade erfarenhet av att ha arbetat med musikers och bands ekonomi under 22 år vill jag dela med mig av erfarenheter, råd och rekommendationer samt de bästa tipsen jag tror många inom branschen skulle ha stor nytta av”.

Magnus Strömblad började jobba med artister och bokföring redan 1999 när hans bror Jesper behövde hjälp med att ta hand om hans ökande intäkter för inspelade skivor och skrivna låtar. Detta ledde till att andra musiker i Jespers närhet som hörde talas om detta också behövde hjälp med sina band och när dessa var ute och turnerade pratade de med andra musiker som i sin tur hörde av sig och vill ha samma hjälp.Även närstående branscher har anslutit sig genom åren, exempelvis musikarbetare som jobbar med stödtjänster åt band och artister på olika sätt, detta kan vara ljus-, ljud- och gitarrtekniker.Till att börja med var de flesta banden från hårdrocksvärlden men över tid har även många andra genre kommit till, bland annat pop och indierock. På det här sättet har det fortsatt och utan någon egentlig marknadsföring jobbar Magnus och hans kollegor idag med ett 20-tal band/artister i varierande storlek, enskilda låtskrivare, producenter, musikarbetare, produktionsbolag, management men även med andra verksamheter utanför musiken som till exempel advokatbyråer, konsultbolag, holdingbolag och snickare. Genom åren har Magnus jobbat med många skivbolag såsom Universal, Sony och Nuclear Blast och även stora förlag som Sony/ATV, Warner Chappell och Kobalt Music. Arbetet är numera väldigt internationellt där kontakter med många aktörer runtom i världen på olika sätt sker nästan dagligen, det kan röra sig om en faktura för en spelning i Brasilien, royalty för sålda tröjor i England eller sålda skivor i Japan.

Arrangör - Woody West: Kim Abelsson

"Utbyte av erfarenheter, utbildning och samarbete är av största vikt för utveckling, så förhoppningsvis kan delar av mina erfarenheter och arrangörsfilosofi bidra till att stärka och hjälpa andra arrangörer, musiker och livemusikengagerade på deras väg inom musikbranchen." 

Kim Abelsson har drivit alternativa rock, pop & countryklubben Woody West i 20 år tillsammans med Country-Kristina Dulic och Johan "Red Top" Larsson.  Sedan Pusterviks ombyggnad 2012 har han varit anställd som bokare och arrangör på Pustervik. Genom åren har Woody West arragerat klubbar & konserter med namn som Band Of Horses, First Aid Kit och Kurt Vile genom åren samt varit med och bokat artister som Sarah Klang, Daniel Norgren och Slowgold tidigt karriären.  

VD - DMG Education: Andreas Andersson

Music Industry Fundamentals: How to navigate the landscape and build a career

"Musikbranschen är i ständig rörelse, med nya tekniker, modeller och sätt att göra saker på. Med över 130 branschexperter som gäster i Musikbranschpodden, har jag fått insikt och kunskap i de flesta delarna av musikbranschen och dess olika funktioner och aktörer. Här vill jag i en masterclass göra denna kunskap mer tillgänglig i ett mer komprimerat format."

Andreas Andersson är grundare och VD för utbildningbolaget DMG Education, Sveriges ledande utbildare inom musikbranschen. DMG Education och Andreas har bl.a. skapat utbildningar för Sveriges alla skivbolag och musikförlag tillsammans med Ifpi Sverige och Musikförläggarna, där aktörer som Sony, Universal och Warner är återkommande kunder. Andreas driver även den utbildande podcasten Musikbranschpodden, där han intervjuar de mest framstående och etablerade personerna i branschen idag. Med över 130 avsnitt har en enorm kunskapsbank samlats och gjorts tillgänglig för fler att ta del av.

Artist: Aurelia Dey

”I mitt samtal kring musikbranschen vill jag lyfta frågor som psykisk hälsa, rasism och minoritetsstress”

Genom dans, musik, skådespeleri och dialog hittar Aurelia Dey ständigt nya uttryckssätt. Hon tar med sig sitt pro-black och jämställdhets-budskap tillsammans med sin underhållning och talar öppet om sin mentala hälsa kopplad till hennes afrofobiska upplevelse som både ghanesisk och svensk. Trots pandemin har det varit ett händelserikt år och skapats ny musik på engelska med renodlad dancehall och afrobeats, en nyproducerad konsertupplevelse och dessutom en nystartad webbserie, allt under konceptet “Sunday Service”.

Hennes debutalbum Gyllene Tider släpptes 2015 och blev nominerad i kategorin Årets rytm på Manifestgalan. Senare samma år åkte hon på KWAII-turnén i Zimbabwe och Sydafrika. 2017 kom den svenska EP:n Alpha Vol.1 producerad av André Roots och Melisha Linell. Aurelia Dey vann 2019 Best Female Act och Best Stage Performer på Afrobeats Music Awards. Hon gjorde sin skådespelardebut i Woza Albert! som sattes upp av National Black Theatre of Sweden och hade Skandinavienpremiär på Vällingby Stadsteater i December 2019.

Hon driver dessutom dansskolan The Dancehall College i Göteborg  för vuxna kvinnor och icke-binära och 2021 sitter hon  även i styrelsen för Musikcentrum Väst (MVC).

Foto: Johanna Högberg Hedborg

Singer/songwriter/producer: Linnéa Bäcklund

”Jag vill prata om min egen upplevelse som nykomling på västkusten och att bygga upp sitt nätverk. Jag vill även berätta om arbetet på Moonbase Music och om projektet GotaPop. GotaPop är tänkt att bli ett liknande projekt, som en filial, till BD Pop och Dalapop där vi vill jobba för att utveckla, ena och skapa en plattform till artister och musikskapare inom modern pop. Vi vill genom detta stärka branschnärvaron och bygga broar nationellt och internationellt från VGR. ”

Linnéa Bäcklund, BAELI, är en singer/songwriter/producer från Boden, i Norrbotten. Som 13-åring blev hon upptäckt av Ollie Olson (Darin, Christian Walz, Robyn, Snoop Dogg, Ice-T) och David Lindgren Zacharias (Darin, Anna Bergendahl, Sanna Nielsen) i en talangtävling. Detta ledde till att hon blev första artisten in i utvecklingsbolaget BD Pop, där hon gjorde sina första släpp (All I Am, 2006 och EP:n For Love, 2006) producerat av Ollie Olson. Så småningom startade Linnéa artistprojektet Iris Julie tillsammans med sin storebror Tomas Bäcklund Thuneström (The Magnettes, Mattias Alkbergs Begravning). Tillsammans skrev de och spelade in EP:n The Tiger Lilies EP (2014) innan Linnéa själv tog över tyglarna och släppte singlarna Cold Inside (2016) samt Hold Me For Now (Not Forever) (2017). 2016 arbetade Linnéa en period som intern hos Peter Kvint innan hon 2017 flyttade till Stockholm för att ta sin master i musikproduktion vid Kungliga Musikhögskolan. Under studietiden reste hon flitigt mellan Stockholm, Norrbotten, Göteborg och USA för låtskrivar- och artistuppdrag, bl.a genom projektet BD Songwriters. Linnéa samarbetar än idag med låtskrivare och artister i Los Angeles, Nashville och New York. 2018 fick hon även möjlighet att åka till The House Of Songs i Austin, Texas för ett låtskrivarcamp och spelade då på Folk Alliance i Kansas City i samband med den resan. Strax efter The House Of Songs flyttade Linnéa till västkusten. Hon jobbar idag som låtskrivare på förlaget Moonbase Music, i Göteborg, och i december 2020 gästspelade hon på Timo Räisänens julalbum Pax Nöel. Nu förbereder hon sitt första släpp under det nya namnet BAELI.

Frilansmusiker: Ebba Westerberg

”Jag vill prata om att det är roligare och enklare att jobba tillsammans, många är ensamma i sina projektidéer. Ta hjälp av varandras erfarenhet och kompetens. Samt vikten av internationella influenser. Sverige är väldigt litet, vi behöver blicka ut.  Det blir roligare och är viktigt för den konstnärliga utvecklingen, och har alltid skett.”

Ebba är bosatt i Göteborg sedan slutet av 80-talet och har varit frilansmusiker sedan dess. Hon har studerat slagverk för traditionsbärare från Ghana, Guinea, Burkina Faso, Cuba och Brasilien bland många andra. Idag finner man Ebba Westerbergs slagverk framförallt inom jazz och improvisationsmusik såsom kvintetten Corpo där hon är mångårig medlem, eller i Linchpin som är en duo med pianisten Joona Toivanen. Men hon finner sig också väl tillrätta i grupper som Tappra Mödrars Kapell, GAO och World Music Culture Club. Med sitt öppna sinne och nyfikenhet är Ebba Westerberg ofta anlitad i teater- och danssammanhang där hennes unika mix av folkliga slagverk och nutida uttryck hittar sin form.

MUKO är ett musikkollektiv som Ebba varit med att starta. MUKO jobbar med internationella utbytesprojekt, som ett enkelt och effektivt sätt att skapa konsertmöjligheter för svenska musiker utomlands, och kunna erbjuda internationella band till den svenska publiken. MUKO har arrangerat flera festivaler genom åren och är nu i startgroparna för en konsertserie på det nya kulturhuset Skeppet (gamla Sjömanskyrkan i Göteborg)

Foto: Peter Lloyd

Arrangör - Subkultfestivalen: Mirre Sennehed

"Att ta in hållbarhetstänket i arrangörskapet är en viktig del för framtida musik och kulturbranschen. Man kan göra en stor insats för ett mer hållbart och jämställt samhälle genom att arrangera kultur och musikevent på ett mer inkluderande och tillgängligt sätt. Arrangörer i storstäderna borde även lyfta blicken utanför storstan och se vilka möjligheter det finns att skapa nya event och bygga broar med mindre kommuner inom regionen."

Mirre Sennehed är festivalgeneral och grundare till 3-dagarsfestivalen Subkultfestivalen i Vänersborg som förut arrangerades i Trollhättan sedan 2016. Hon är även projektledare för arvsfondenprojektet Creative Point som jobbar med tillgänglighet inom kulturbranschen och där personer med funktionsvariation får lära sig att själva bli arrangörer. Hon har drivit många klubbfester och konserter runtom i Göteborg de senaste 14 åren och även arbetat som DJ. Både Subkultfestivalen och Creative Point arbetar med hållbarhet och strävar efter en mer tillgänglig och välkomnande kultur- och musikbransch. 

Foto: Jenny Kroom

Verksamhetsledare - Musikcentrum Väst: Karin Inde

”Jag tänker presentera kartan av det stödsystem av bidrag och stipendier som finns för att utveckla och stärka musiken i Sverige - både konstnärligt och professionellt. Jag vill också dela med mig av mina egna strategier när det handlar om att finansiera en idé”.

Karin Inde har lång erfarenhet av att som både musiker och projektledare initiera, finansiera och genomföra musikprojekt, alltid med livemusiken som kärna. Idag är hon verksamhetsledare för Musikcentrum Väst, som samlar 300 av väst-Sveriges professionella musikgrupper och artister från många olika musikaliska fält. MCV drivs av, med och för musikerna för att tillsammans höja branschkunskapen hos både kollektiv och individ och att skapa och förmedla jobb. 

Frilansmusiker: Lisen Rylander Löve

"Jag vill prata om hur viktigt det är att i sitt konstnärsskap visionera och tänka stort. Att inte bara utgå ifrån vad man tror funkar utan tänka utifrån vad man vill göra och sen försöka komma dit. Jag tror att man både medvetet och omedvetet jobbar mot målen om man formulerar sina drömmar för sig själv. Jag vill också prata om hur viktigt det är att skapa kreativa och meningsfulla samarbeten och sammanhang där man kan känna sig fri, våga testa grejer och vara lekfull. Att omge sig med människor som man gillar och känner sig trygg med, och som man kan utvecklas och spåna på idéer med."  

Lisen Rylander Löve är en internationellt etablerad musiker (saxofon, live-elektronik) och kompositör från Göteborg som är verksam inom jazz, elektronika och experimentell musik. Hon är aktiv i ett flertal konstellationer, bl a The Splendor, Here’s To Us och duon Karin Johansson/Lisen Rylander Löve, samt driver sen ett par år tillbaka sitt egna soloprojekt. Lisen har under sina 20 år som frilansande artist släppt en mängd skivor med olika grupper och hörts i vitt skilda sammanhang. Under tolv år utgjorde hon en del av elektronika-gruppen Midaircondo som fick stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt för sin genreöverskridande musik och visuella konserter. 2019 kom Lisens första soloalbum, OCEANS, där hon skapar sina suggestiva ljudvärldar genom att mixa akustiska instrument såsom saxofon, röst och kalimba med fältinspelningar och live-elektronik. Lisen komponerar musik för dans, teater och film, och har skrivit musik bl a till Teater Jaguars föreställning Dödsängel och Danskompaniet Spinns föreställning Skirtpower. 

Fotograf: Kristin Lidell

PR och Press: Elin Hedman

”Jag har haft förmånen att jobba med musik på flera sätt och hoppas att kunna dela med mig av olika perspektiv för hur ett band eller en artist kan tänka när det kommer till pressarbete. Att jobba mot media kan vara snårigt och det kan vara svårt att sälja in sig själv och sin egen musik. Men det finns saker det är fullt möjligt att göra själv och det finns smarta sätt att göra det på. Jag hoppas kunna ge några sådana verktyg för att underlätta för artister att nå ut.”

Elin har varit aktiv inom musikscenen sen sent 90-tal och arbetat med musik sen tidigt 2000-tal. Sen 2011 driver hon pr-byrån Elin Hedman PR som initialt var en renodlad pr-byrå  men där hon nu även tar uppdrag som arrangör, dj och bokare. Hon sköter press för bland andra Slowgold, Fever Ray, Carolina Falkholt och Jens Lekman och är med och driver klubb Instant på Pustervik. de senaste åren har hon även anlitats som musikbokare för Malmöfestivalen och jobbat som produktionssamordnare för konserterna på Liseberg

Artist: Ebbot Lundberg

Ebbot Lundberg har gjort sig ett namn som frontfigur i inte bara ett utan två av den svenska rockhistoriens bästa och viktigaste band. Med Union Carbide Productions kaotiska och provokativa rock’n’roll nådde han internationell kultstatus under andra hälften av 80-talet. Men det var med bandet som föddes ur Carbides spillror som Ebbot lade världen för sina fötter på allvar.

The Soundtrack of Our Lives bildades 1995 och släppte året efter sitt debutalbum ”Welcome to the Infant Freebase” som prisades med en Grammis för Årets nykomling. Bandets styrka låg såväl i det pussel de sex medlemmarnas utpräglade karaktärer utgjorde som i öppenheten för att låta alla möjliga inspirationskällor inkluderas musiken. Under sjutton år släppte bandet åtta album, turnerade världen över och hade stora hits som ”Instant Repeater 99” och ”Sister Surround”.

Agent - United Stage Artist: Pontus Sillrén

”Jag tänkte berätta lite om min bakgrund och mina arbetssätt. Samt sätta min yrkesmässiga erfarenhet i ett större kontext av svensk livebransch. Förhoppningsvis med målet att sprida en och annan insikt och hur man tar sig fram utan att förlora sig själv”

Pontus Sillrén är sedan 14 år tillbaka agent på United Stage Artist, nordens största artistagentur och turnéproducent. I hans stall finns artister som Bob Hund, Ebbot Lundberg, Jakob Hellman och Joel Alme. Han har också en del uppdrag som manager samt ägnar sig åt att producera egna föreställningar från grunden. Men en bakgrund också från andra sidan som arrangör har han en bred erfarenhet från den svenska musikbranschen.

Manager/Agent, arrangör: Ivy Ofori

Utifrån min erfarenhet som både arrangör och manager /agent skulle jag vilja prata om hur viktigt det är att vi alla kan jobba mer hållbart i våra olika yrken. Många är redo att ge 150% för att lyckas med karriären och "offrar" vissa andra stora delar av livet för detta. Jag tänker det är viktigt att förmedla tankeställare kring vad som är rimligt och vad som faktiskt behöver ändras för att flera kan bli gamla inom branschen och inte känna sig tvungna att klippa sig och skaffa ett "riktigt" jobb. 

Ivy Ofori driver Pink Ivy Management som är en management- och bokningsagentur för kvinnliga och icke-binära musiker. Ivy arbetar även med projektledning och administration på Mejeriet i Lund. Ivy är uppvuxen i Essen, Tyskland och bor nu sedan 2008 i Sverige. Inom åren har Ivy jobbat med festivaler som Roskilde Festivalen, Malmöfestivalen, Scandinavia Reggae Festival och Sommarscen Malmö i olika roller och har god erfarenhet i att både arrangera evenemang och utveckla artister.

Artist: Amanda Werne

Deltagarna får i utbildningen möta Amanda som talar om sitt konstnärskap och karriär.

Slowgolds känsloladdade hybrid av tidlös och drömsk rock, Neil Young-mangel och nervig postpunk är helt egen i sitt slag, förstärkt av att Amanda Werne inte bara förfogar över osedvanligt förhäxande röstresurser utan också är en exceptionell gitarrist. Den 21 februari släpps sjätte albumet Aska och det följs av en omfattande turné som har sin start på Storsjöteatern i Östersund 28 februari och rundas av på hemmaplan i Göteborg med en spelning på Pustervik 25 april.

Undan för undan vinner Slowgold nya fans. Publiken har på egen hand letat sig fram till bandets musik, i takt med att ryktet om deras kvaliteter och spridits från mun till mun. 2018 års album Mörkare vann en Grammis och på Aska tänjer de, med hjälp av producenten Mattias Glavå, på gränserna för sin musik och stakar ut en ny riktning framåt. Första smakprovet ”Nåt” släpps idag och av med det som fingervisning är det ett storslaget album som väntar.

VD - MarketHype Sweden AB: Erik Lindholm

"Hur ska evenemangsbranschen bli bättre på personaliserad kommunikation, så att vi når fram med rätt erbjudande till de som verkligen är intresserade? Hur ska små och medelstora arrangörer kunna konkurrera med de allra största spelarna om besökarnas tid och pengar? Vad har modeord som Customer Data Platform och Marketing Automation för relevans inom kultursektorn och hur kommer de påverka hur vi bedriver marknadsföring i framtiden?"

Erik Lindholm var en av grundarna till Arvikafestivalen. Han har arbetat större delen av sitt liv i gränslandet mellan upplevelser och teknik. Som VD för Tickster AB var han med och byggde upp Sveriges största biljettsystem. Hans senaste projekt, MarketHype, är sprunget ur övertygelsen om att evenemangsbranschen kan, och måste flytta fram positionerna när det gäller digital marknadsföring.

Foto: Carlo Baudone

Co-Founder + Attorney-at-Law: Emil Winkler

”Att ha möjlighet att bli framgångsrik inom musikbranschen idag handlar till stor del om att kunna navigera i en komplex bransch med många olika aktörer. Det är därför en förutsättning att hitta rätt samarbetspartners och att sätta rätt ramar för samarbetet. Jag kommer att prata om vilka aktörer som finns i branschen (artister, producenter, låtskrivare, merchandisebolag, skivbolag, m.fl) och vad man typiskt sätt bör tänka på när man sluter avtal med dem.”

Emil Winkler är advokat och driver Crown som är en specialistbyrå verksam inom nöjesbranschen. Crown Entertainment Law arbetar internationellt och företräder en rad olika aktörer så som artister, konstnärer, eSport-atleter, skådespelare och dataspelsutvecklare.

Composer//Music producer: Pär Hagström

 ”Under min intervju vill jag gärna fokuserar samtalet kring hur spänningsfältet mellan beställare, pitchar och specifika önskemål å ena sidan, och kreativt utrymme och konstnärlig integritet å andra sidan ser ut. Går det att vara fri konstnär och samtidigt få sin verksamhet att gå ihop ekonomiskt? Går det att tillfredsställa beställarnas önskemål? Måste man det? Hur ser prioriteringarna ut?”

Pär Hagström är en oberoende musikproducent med säte i Göteborg, Sverige. Han komponerar, spelar in och producerar musik för olika sammanhang. Han är mycket uppskattad för sitt unika ljud, och han anlitas ofta för att komponera musik för videosynkronisering samt teaterpjäser (bland annat för Epidemic sound). Han fokuserar på att spela in riktiga instrument i riktiga rum, och har under åren kommit att uppskattas för sitt unika och organiska sound. Pär är producent bakom flera projekt som Ave Air, Polar Nights, So Vea, Luella Gren, Oh the city, Pär, Da Sein och mer. Hans kompositioner har fått mer än 100 miljoner strömmar enbart på Spotify.

Artist: Klas-Henrik Klabbe Hörngren

”I min intervju skulle jag vilja prata om önskan om att få spela för en oinvigd, yngre och bredare publik samt om det utforskande kontra det målinriktade i den skapande processen”

Klas-Henrik Klabbe Hörngren har sedan 2003 skrivit musiken till och drivit det egna bandet Klabbes Bank som gjort sex skivor och turnerat i snart 20 år. Senaste skivan "Bnk" vannManifestprisetför bästa jazz. Klabbe skriver och producerar även musik till teater och dans och de senaste åren har han turnerat med artister somJenny WilssonochLoney Dear.Jobbar även deltid som lärare på musikhögskolan Ingesund.

 

Dela:
Skriv ut
Datum
Från:
01 sep 2021
Till:
31 okt 2021
Aktivitet
Webbkurs
Medverkande
Lisa Kylsberg, Magnus Strömblad, Kim Abelsson, Andreas Andersson, Aurelia Dey, Linnéa Bäcklund, Ebba Westerberg, Mirre Sennehed, Karin Inde, Lisen Rylander Löve, Elin Hedman, Ebbot Lundberg, Pontus Sillrén, Ivy Ofori, Amanda Werne, Erik Lindholm, Emil Winkler, Pär Hagström, Klas-Henrik Klabbe Hörngren
Målgrupp
Du som arbetar professionellt i musikbranschen: Verksamma musiker, artister, utövare, aktörer och producenter inom musikbranschens samtliga genres
Förkunskaper
Att du motsvarar våra antagningskriterier. Läs mer
Språk
Svenska
Antal platser
40 st
Plats


Online
Ansök senast
23 aug 2021

Kulturakademins aktiviteter är i de flesta fall kostnadsfria och bedrivs med stöd från Kulturnämnden och Miljö- och regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen samt Region Halland.

Ansökan är stängd

Sista ansökningsdatum har passerat.