Kulturakademin i samarbete med Gothenburg Studios och Kamerarental
Detta är kursen för dig som idag arbetar som C-fotograf och vill utvecklas vidare till B-fotograf. Kursen kommer att innehålla både teori och praktik där fokus ligger på de praktiska övningarna.
· Introduktion av kursen och dess syfte.
· Teknisk genomgång av kameran och utrustningen. Kamerorna riggas. Genomgång om
hur man bör tänka för handhållet, dolly, steadi osv. Underhåll under inspelning,
vanliga problem och lösningar.
· Relationen mellan C-och B-foto; vem gör vad och vad vill B-foto ha ut av sina C-foton?
Möjlighet för deltagarna att berätta om egna erfarenheter, ju mer information och
erfarenhet som delas desto bättre.
· Dra fokus från grunden. Kameran på stativ med objekt som går mot eller ifrån kameran,
dra fokus direkt på linsen utan några hjälpmedel.
· Operera kameran och dra fokus, mäta avstånd och ta lägen för att underlätta
dragningarna.
· Addera verktyg som underlättar followfocus, jämföra svårighet med och utan
followfocus.
· Fortsättning med samma verktyg men med andra rörelser som är vanliga vid inspelning,
t ex sätta/resa sig från stolar, luta sig över bord, hur folk rör sig vid dialog.
· Nedriggning och utvärdering.
· Utvärdering av gårdagen.
· Gästföreläsare: A-fotograf om sin syn på B-fotografens roll.
· B-fotografens ansvar på inspelning.
· Uppriggning av utrustningen.
· Ett nytt verktyg läggs till, remotefocus. Övningar med fast kamera och objekt som
går mot kameran.
· För/nackdelar mot followfocus. Varierande övningar där kamera och objekt rör sig på
olika vis. Kursledaren delar sina egna tips och tricks.
· Nedriggning och utvärdering.
· Utvärdering av gårdagen.
· Hur tar man steget från C- till B-foto?
· Gästföreläsare: Steadicam operatör.
· Uppriggning av utrustningen.
· Ett nytt verktyg läggs till, Rangefinder – för- och nackdelar.
· Vi adderar fler rörelser och jobbar med dolly eller steadicam.
· Nedriggning och utvärdering.
Arvid Jernqvist har sedan 2008 arbetat med film och tv i olika former och på olika avdelningar. Sen 2013 har han bara jobbat som videoass, C-Foto och B-Foto. Om att vara B-fotograf säger Arvid så här: ”Att jobba som B-fotograf är väldigt roligt, det är en härlig blandning mellan kreativt och tekniskt ansvar. Kunskapen och skickligheten att dra fokus kan för många framstå som svårt och avskräckande, men det är något som alla kan lära sig med lite träning. Det jag tycker är roligt med yrket är att man aldrig kan bemästra det helt.”
Tomaz Blanck är utbildad vid filmskolan i Moskva 93-96. Han har arbetat som filmfotograf i mer än 20 år på flertalet långfilmer och dramaproduktioner, bl a julkalender, humorproduktioner och polisserier, senast Det som Göms i Snö, en polisthriller baserad på en idé av Leif GW Persson.
Josef Persson är Steadicam operatör och har arbetat i filmbranschen sedan 2006.
Kl. 09.00-18.00
Sista ansökningsdatum har passerat.