Kursen är producerad av Kulturakademin med stöd av Kulturrådet, Västra Götalandsregionen och Region Halland
Går det att förstärka en kulturupplevelse med hjälp av VR och 360-filmning?
Den här kursen ger dig en översikt av den digitala bildkonstens möjligheter och utmaningar med immersiva lösningar. Nya tekniker och begrepp skapar nya former och verktyg för berättande och gestaltande, såväl externt som internt inom bild & konstområdet.
Syftet är att du ska få en introduktion till Virtual Reality, 360-kamera, VR-tours och 3D, AI genom casestudies och att testa själv, titta och utforska. Du får inspirerande exempel till dina möjligheter inom din egen verksamhet, med hjälp av en idéprocess i grupp och presentation. Målet med kursen är att få en överblick av immersiva lösningar, begrepp och grundläggande verktyg till fortsatt utforskande av tekniken, både för att du ska kunna skapa själv eller ta till dig ett VR-verk.
Kursen består av en dags fysisk workshop inklusive en digital föreläsning med efterföljande diskussion. Om du blir antagen får du en inloggning till Kulturakademins lärplattform Learnster, där all kursinformation och kursmaterial finns samlat.
Detta är en kurs för dig som arbetar professionellt inom bild och konst, slöjd och design som museipedagog, producent, gallerist, bildlärare, konstnär, utställare, dramaturg.
Du behöver inte ha några förkunskaper alls om VR för att kunna delta på kursen. All teknisk utrustning som headsets m.m. tillhandahålls av Kulturakademin på plats.
Workshopen kommer att filmas och användas i Kulturakademins webbaserade utbildningar. Deltagarna kommer därför ombes att ge ett skriftligt godkännande.
Workshop
Digital föreläsning (förinspelad)
Varmt välkommen att kontakta Ann-Sophie Cordes: annsophie@kulturakademin.com
XR = Extended Reality (utvidgad verklighet). En paraplyterm där VR (virtuell verklighet), AR (förstärkt verklighet) och MR (blandad verklighet) ingår.
VR = Virtual Reality/Virtuell verklighet. Med hjälp av ett headset/speciella glasögon, hörlurar och handkontroller kan du gå in i en virtuell/simulerad värld som du kan interagera med. Målet med tekniken är just att förvandla det virtuella/simulerade till verklighet. Används oftast för spel men VR kan också användas för att skapa konst, ha sociala interaktioner och kan till och med användas som ett fitnessverktyg. VR används också som ett verktyg för utbildning i säkerhet inom flera industrier och verksamheter, t.ex. gruvindustrin, vård och omsorg m.fl.
AR = Augmented Reality/Förstärkt verklighet. AR kan beskrivas som en kombination av verkligheten och ett lager av visuella data där allt sker i verklig tid och sinnesintrycken kommer från verkliga och digitala källor samtidigt. Du kanske redan har haft en AR-upplevelse med hjälp av kameran på din telefon, till exempel spelat Pokemon Go eller använt ett Snapchat-filter som placerar 3D-objekt på ditt huvud.
MR = Mixed Reality/Blandad verklighet. MR kombinerar VR och AR för att skapa en immersiv/uppslukande upplevelse där virtuella objekt interagerar med den verkliga världen.
Immersiv upplevelse = Upplevelse som är omslutande, fängslande, engagerande och fördjupad. VR-upplevelser beskrivs ofta som immersiva på grund av att kombinationen av headset, hörlurar och handkontroller skapar en miljö där upplevelser förstärks.
360cam/360-kamera = 360 betyder att kameran spelar in 360 grader, det vill säga allt som händer runt kameran och i alla riktningar, inklusive ovan och nedanför kameran. Tänk dig att filmen är ett ihåligt klot och att du står i mitten av det.
Jonas Myrstrand är verksam manusförfattare, filmregissör och producent sedan 90-talet. Han har studerat på Akademi Valand, Filminstitutet, Filmakademien och har en Master i film och som filmcurator. Jonas har varit gästlärare vid Halmstad Högskola, Högskolan i Skövde och JMG (Journalisthögskolan). Han startade Göteborg folkhögskolas filmutbildning som konstnärlig ledare.
Jonas driver produktionsbolaget Studio Jox på klustret Gothenburg Studios. Han har gjort över 25 kort- och novellfilmer för bio, tv och festivaler, flera prisvinnare, reklamfilmer, dokumentärer och spelfilm. Han är numera även immersiv producent med digitala utställningar och appar för museer och EU-projekt inom KKN (Kulturella och Kreativa Näringar). Jonas är flerfaldig Award Winner ”Best VR-Film" för sitt större VR-projekt om Göteborgs varvsepok i 3D.
Läs mer på www.studiojox.se
Kl. 09.00-17.00
Sista ansökningsdatum har passerat.