Kursen är framtagen av Kulturakademin och genomförs med stöd av Kulturrådet, Västra Götalandsregionen och Region Halland
I denna fortsättningskurs får du en fördjupad kunskap i hur du kan skapa inom en ny konstform och hur VR och 360-filmning kan förstärka en scenkonstupplevelse. Skapandet av nya konstnärliga uttryck kan bredda deltagandet i kulturlivet och få dig att nå nya publikgrupper.
I den här workshopen utforskar vi tillsammans nya möjligheter att skapa VR- och 360-produktioner genom att testa Virtual Reality, 360-graders filmning, redigering, VR-tours samt 3D med övningar som utgår från dina möjligheter inom din egen verksamhet. Målet är att du efter avslutad kurs har fått en fördjupad kunskap i immersiva lösningar, metoder och begrepp, men även verktyg för att kunna fortsätta ditt utforskande.
Kursen hålls i Göteborg och består av fysiska workshops med kursledare och deltagare, en förinspelad föreläsning med möjlighet til Q&A via Zoom samt en föreläsning på plats. Om du blir antagen får du en inloggning till Kulturakademins lärplattform Learnster, där all kursinformation och kursmaterial finns samlat.
Tre grupper bestående av max fyra deltagare från olika yrkesområden inom scenkonst ska, tillsammans med kursledaren, under en tvådagars workshop processa, utveckla och få en teknisk grund till att utföra ett eget projekt för 360-kameraproduktion samt redigering. För att kunna vidareutveckla sina idéer och gå till inspelning, får varje grupp med sig en Insta360-kamera med utrustning och VR-headset för att kunna bedriva praktiska självstudier via tutorials.
Både före och under produktionen får varje grupp feedback, uppföljning och rådgivning av kursledaren via Zoom. Grupperna kommer via tutorials att ha tillräckligt med kunskap för att själva kunna redigera och leverera det färdiga materialet till Kulturakademin. Vid sista kurstillfället presenterar samtliga grupper sina verk, delar med sig av sina erfarenheter och utvärderar upplevelsen i sin helhet.
Detta är en kurs för dig som har gått Kulturakademins grundkurs/introduktion i VR eller själv har baskunskap om VR, och arbetar professionellt inom scenkonst som scentekniker, ljusdesigner/tekniker, regissör, scenograf, koreograf, skådespelare, dansare, dramatiker eller dramaturg. Du som söker ska ha ett driv att vilja skapa inom nya former och känna dig bekväm med att bedriva självstudier.
Vi ser gärna ansökningar från grupper om fyra personer från olika yrkesområden nämnda ovan. Observera att varje sökande i en grupp måste göra sin egen individuella ansökan. Ange i ansökan vilka dina medsökande är. Du kan även söka individuellt och bli tilldelad en grupp av Kulturakdemin. Anledningen till att du ska ingå i en grupp är att du ska arbeta tillsammans med andra för att skapa ett 360-projekt.
För att kunna delta på kursen måste du ha gått Kulturakademins grundkurs/introduktion i VR, Nya former - Nya scener 1, eller själv ha baskunskap/förståelse om VR.
I workshopen kommer vi att jobba med Insta360 one X2-kameror och Insta360 Studio App-redigering och VR-headset samt 3D-program för VR-tours. All teknisk utrustning och information hur du laddar ner apparna samt program kommer att tillhandahållas på plats.
Workshopen filmas för att användas i Kulturakademins webbaserade utbildningar. Deltagarna kommer därför ombes att ge ett skriftligt godkännande.
BLOCK 1: Workshop 4 och 5 maj kl. 09.00-17.00 i Göteborg, Göteborgs Stadsteater
Produktion med 360-kamera samt redigering
Dag 1
Dag 2
Efter workshopen får grupperna material och länkar för att bedriva självstudier via tutorials som är obligatoriska för att gruppen ska kunna förbereda projektidé, genomföra inspelning samt redigering av sina produktioner. Varje grupp får låna med sig en 360-kamera med utrustning och ett headset för att kunna genomföra sina projekt. Information och guidning om nödvändiga och kostnadsfria program samt appar kommer att ges av kursledaren på plats.
10 dagar ”uppehåll” för att utveckla projektidé.
BLOCK 2: 11 maj via Zoom kl. 13.00-ca 13.45
Föreläsning i Performance Capture Acting med efterföljande Q&A
BLOCK 3: 17 maj och 1 juni via Zoom
Genomgång av projekt
Grupperna jobbar sedan självständigt med att vidareutveckla sina projektidéer. Inspelning och redigering.
Leverans av gruppernas filmer till Kulturakademin 15 juni.
BLOCK 4: 20 juni kl. 09.00-16.00 i Göteborg, Göteborgs Stadsteater
Premiärvisning av filmerna
XR = Extended Reality (utvidgad verklighet). En paraplyterm där VR (virtuell verklighet), AR (förstärkt verklighet) och MR (blandad verklighet) ingår.
VR = Virtual Reality/Virtuell verklighet. Med hjälp av ett headset/speciella glasögon, hörlurar och handkontroller kan du gå in i en virtuell/simulerad värld som du kan interagera med. Målet med tekniken är just att förvandla det virtuella/simulerade till verklighet. Används oftast för spel men VR kan också användas för att skapa konst, ha sociala interaktioner och kan till och med användas som ett fitnessverktyg. VR används också som ett verktyg för utbildning i säkerhet inom flera industrier och verksamheter, t.ex. gruvindustrin, vård och omsorg m.fl.
AR = Augmented Reality/Förstärkt verklighet. AR kan beskrivas som en kombination av verkligheten och ett lager av visuella data där allt sker i verklig tid och sinnesintrycken kommer från verkliga och digitala källor samtidigt. Du kanske redan har haft en AR-upplevelse med hjälp av kameran på din telefon, till exempel spelat Pokemon Go eller använt ett Snapchat-filter som placerar 3D-objekt på ditt huvud.
MR = Mixed Reality/Blandad verklighet. MR kombinerar VR och AR för att skapa en immersiv/uppslukande upplevelse där virtuella objekt interagerar med den verkliga världen.
Immersiv upplevelse = Upplevelse som är omslutande, fängslande, engagerande och fördjupad. VR-upplevelser beskrivs ofta som immersiva på grund av att kombinationen av headset, hörlurar och handkontroller skapar en miljö där upplevelser förstärks.
360cam/360-kamera = 360 betyder att kameran spelar in 360 grader, det vill säga allt som händer runt kameran och i alla riktningar, inklusive ovan och nedanför kameran. Tänk dig att filmen är ett ihåligt klot och att du står i mitten av det.
Jonas Myrstrand är verksam manusförfattare, filmregissör och producent sedan 90-talet. Han har studerat på Akademi Valand, Filminstitutet, Filmakademien och har en Master i film och som filmcurator. Jonas har varit gästlärare vid Halmstad Högskola, Högskolan i Skövde och JMG (Journalisthögskolan). Han startade Göteborg folkhögskolas filmutbildning som konstnärlig ledare.
Jonas driver produktionsbolaget Studio Jox på klustret Gothenburg Studios. Han har gjort över 25 kort- och novellfilmer för bio, tv och festivaler, flera prisvinnare, reklamfilmer, dokumentärer och spelfilm. Han är numera även immersiv producent med digitala utställningar och appar för museer och EU-projekt inom KKN (Kulturella och Kreativa Näringar). Jonas är flerfaldig Award Winner ”Best VR-Film" för sitt större VR-projekt om Göteborgs varvsepok i 3D.
Läs mer på www.studiojox.se
Fredrik Trella är forskare och utvecklare inom interaktionsdesign och tillämpad digitalisering vid avdelningen “Prototypande Samhälle” vid RISE Research Institutes of Sweden. Han söker verka i enlighet med renässansen ideal, och anser att den bästa forskaren är den som är mångfacetterad att röra sig fritt mellan olika discipliner och fält, och även befinna sig i ett gränsland mellan vetenskap och konst.
I sitt arbete tillämpar han denna filosofi kopplat till hur VR kan användas på nya experimentella sätt för att flytta fram gränserna för immersiva upplevelser.
Fredrik jobbar aktivt med att skapa prototyper och koncept för implementering av VR för applikationer inom flera områden, allt från kulturarvsförmedling och konstnärligt utövande till utbildning inom process- och tillverkningindustrin samt sjuksköterske- och läkarutbildningar. Hans främsta drivkraft är kopplat till VR-mediets immersiva kvalitéer, och hur det kan användas disruptivt för att förändra hur vi tänker, organiserar oss och verkar.
Fredriks föreläsnings hålls live via Zoom.
Foto: Gabriella Di Feola
Bombina Bombast är ett turnerande scenkonstkompani med bas i Malmö, under konstnärlig ledning av Emma Bexell Stanisic och Stefan Bexell Stanisic. Sedan starten 2011 har kompaniet skapat över 30 originalverk för scen och film, karaktäriserade av mötet mellan scenkonst och innovativa teknologier. Bombina Bombast har presenterats på teaterfestivaler i Europa, USA och Asien samt filmfestivaler som Cannes och Sundance. 2019 blev de mottagare av Thaliapriset för föreställningen Ögonvittnen på Unga Malmö Stadsteater.
Läs mer på www.bombinabombast.com
Foto: Henrik Hellström
Gorki Glaser-Müller är frilansande filmregissör, baserad i Göteborg. Gorki kom som trettonåring till Sverige från Chile och har en bakgrund som professionell skådespelare. Ända sedan han avslutade sina studier på Akademin Valand i Göteborg har han experimenterat med berättande i olika former. Förutom dokumentärer undersöker också Gorki samskapande med AI och utforskar VR, MR, 360-film och volymetriska inspelningar. Han jobbar just nu med föreställningen Desaparecida/Missing tillsammans med dansaren och koreografen Bobbi Jene Smith samt med produktionen Beauty vs Pain, som är ett samarbete med Göteborgsoperan.
Läs mer på www.gorki.se
Block 1: 4-5 maj kl. 09.00-17.00, Göteborgs Stadsteater. Block 2: 11 maj via Zoom kl. 13.00-ca 13.45. Block 3: 17 maj & 1 juni via Zoom. Block 4: 20 juni kl. 09.00-16.00, Göteborgs Stadsteater.
Sista ansökningsdatum har passerat.