Workshopen är producerad av Kulturakademin i samarbete med Monument, Musikens Hus , Skeppet och Pustervik, med stöd av Västra Götalandsregionen och Region Halland
Streamingekonomin befinner sig i förändring, alla tjänster introducerar nya sätt att fördela intäkterna. Därmed blir det ännu viktigare att förstå hur varje plattforms fördelningsmodell fungerar. Vad kommer förändringarna innebära för främst DIY och indie-bolag? Vilka andra alternativa fördelningsmodeller arbetas med just nu, och som kommer införas under 2024 och 2025?
Forskare, lärare och analytiker: Daniel Johansson
Medverkande gästexpert: Frederik Juul Jensen, PhD student, Music Streaming Economics
https://www.instagram.com/monument031/
https://www.facebook.com/monument031
Varmt välkommen att kontakta Erik Bergstrand, erik@kulturakademin.com.
Daniel Johansson är forskare, lärare och analytiker knuten till Högskolan i Innlandet i Norge och Linnéuniversitetet i Sverige. Han bevakar området musik och tech för musikbranschens nyhetssajt www.musikindustrin.se, och samarbetar med många organisationer och företag i branschen på områden som rör musikindustrins utveckling.
Connected to his interest in the intersection of music and technology, Frederik is currently writing a PhD in
Music Streaming Economics at Université Sorbonne Paris Nord. The project studies the financial impact of
alternative payment systems and track allocation methods. Before returning to academia, Frederik was an
artist manager at ATC Management, where he represented the artist and DJ Courtesy, the composer
August Rosenbaum, and co-managed the duo Phlake. Furthermore, Frederik ran Courtesy’s electronic label
and publishing company Kulør, which has received broad, international recognition, such as Pitchfork
covering how they are “capturing the fast, colorful sound of Copenhagen”.
Frederik is BA in Music Management from the Rhythmic Music Conservatory in Copenhagen and Cand.IT in
Digital Innovation and Management from the IT University of Copenhagen. His master’s thesis about new
EU copyright legislation was published in The International Journal of Music Business Research.
Fågelle kommer ur den nordiska experimentella musikscenen som en vild kollision av det lyriskt vackra och det gränslöst råa, där sprudlande ljudlandskap möter poesi på svenska. Hennes röst sliter genom musiken och blir en gravitationspunkt varifrån berättelser växer om existentiell ångest och upplevelser av att vara kvinna.
Som soloartist blandar Fågelle gitarr, sång och elektronik på ett organiskt och uttrycksfullt sätt som skapar spännande ny musik i brytpunkten mellan experimentell musik och pop.
Tillsammans med producenten och samarbetspartnern Henryk Lipp (Blue for Two, Anna von Hausswolff, Union Carbide) har Fågelle spelat in två album ‘Helvetesdagar’ (2019) och ‘Den svenska vreden’ (2023), där Joakim Thåström gästar, och som rosats av kritiker i såväl Sverige som internationellt. Svenska magasinet Hymn beskriver Fågelle som “en av de allra bästa musiksverige har just nu”.
Fågelle har turnerat själv och tillsammans med band som Big Brave och Esben and the Witch och spelat på bland annat den hollänska festivalen Roadburn, Berghain Kantine i Berlin, Electrowerkz i London, Petit Bain i Paris, Zé dos Bois gallery i Lissabon och Rhiz i Wien.
Fribiljetter till konserten efter föreläsningen hittar man på monument031.com
Fri entré!
Registrering:
16.30 - 17.00
Workshop/Föreläsning:
17:00 - 19:00
AW i baren:
19.00 - 20.00
Livekonsert:
20.00 - 21.00
Sista anmälningsdatum har passerat.