Arrangeras av Kulturakademin, Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götalandsregionen i samarbete med Musikcentrum Väst och med tekniskt stöd av studio Music A Matic (Henryk Lipp) och DMG Education. Aktiviteten är delvis finansierad av Regionutvecklingsnämnden, Västra Götaland, inom projektet Affärsutveckling och konstnärlig progress.
Regionens musikbransch är brokig, utspridd och ibland svår att greppa. Många verksamma bolag, aktörer, musiker, artister, producenter och arrangörer saknar en gemensam grund och lokal plattform där kunskapsspridning, samarbeten och arbetstillfällen kan ta form. Idag svarar många till storstaden där den större delen av branschen existerar, trots att en stor del av aktörerna bor och verkar i regionen. Genom utbildningen vill vi samla, utbilda och engagera aktörer att kunna ta nästa steg i sina karriärer då den lokala branschen synliggörs och sätts i förhållande till de nationella och internationella förutsättningarna och strukturerna. Användbara verktyg lyfts som exempel och en kartläggning över branschens infrastruktur med analyser inom områdets dåtid, nutid och framtid förbereder deltagarna att kunna jobba i sina egna projekt.
OBS! Blir du antagen till kursen kommer du att kunna ta till dig kursmaterialet i egen takt, då en stor del inefattar självstudier. Materialet består av inspelade föreläsningar, samtal, masterclass, reflektionsövningar, PDF:er och länkar etc. Under vårterminen ligger ett antal inplanerade möten som kräver din närvaro över länk.
Uppstart: 2:e feb 2022 klockan 16.00 - 17.00 (Zoom)
Vi hälsar välkomna med presentationsrunda, samt orienterar oss i kursen så att alla kan komma igång ordentligt med självstudiematerialet.
Del 1:2-21 feb 2022 (självstudier i kursplattformen)
Under denna del av kursen får du en fördjupad omvärldsanalys kring hur olika delar av musikbranschen fungerar, samt hur infrastrukturen ser ut. En kartläggning kring vilka aktörer som finns i branschen. Med fokus på Västra Götalandsregionen men också internationellt.
Diskussionsforum 1: 22 feb 2022 klockan 16.00 - 19.00 (Zoom)
Med utgångspunkt från de reflektionsfrågor som har ställts i del 1 diskuterar och samtalar vi grupper.
Del 2: 23 feb - 7 mars (självstudier i kursplattformen)
Under denna del av kursen får du verktyg för att utvärdera dina egna behov för att planera nästa steg i din karriär (både kortsiktigt och långsiktigt perspektiv – skapa en hållbar och realistisk tidsplan). Du får även praktiska verktyg som hjälper dig att bryta ner din plan i olika aktiviteter.
Diskussionsforum 2: 8 mars 2022 klockan 16.00 - 19.00 (Zoom)
Med utgångspunkt från de reflektionsfrågor som har ställts i del 2 diskuterar och samtalar vi grupper.
Del 3: Under denna del av kursen får du fördjupad kunskap om hur du startar och driver ditt egna bolag framgångsrikt samt vilka bidrag som finns och hur du söker dem. Du får även ekonomisk kunskap kring att bättre kunna beräkna dina kostnader och lägga upp en budget.
Diskussionsforum 3: 22 mars 2022 klockan 16.00 - 19.00 (Zoom)
Med utgångspunkt från de reflektionsfrågor som har ställts i del 3 diskuterar och samtalar vi grupper.
Avslutande reflektioner: 5 april 2022 klockan 16.00 - 19.00 (Zoom)
Under detta pass bokar du in 15 minuter av individuellt samtal med kursledaren. Utifrån vad du har lärt dig och planerat så får du här hjälp att omvandla strategi till hadling.
”Tack för underbar kurs, Tack Lisa och Kulturakademin! Vad ni gör är otroligt viktigt!”
”Kursen har ett gediget innehåll, med intressanta och givande intervjuer och bra information”
”Tusen tack för kursen, det var fantastikt bra!”
”Upplägget var bra, alla fick göra uppgifterna i sin egna takt och även gruppsamtalen på Zoom var givande.”
”Väldigt givande att man fick lyssna till olika personer i branschen och lära sig nya saker från dom samt community´t, förhoppningsvis ses vi framöver IRL”
”Bra intervjuer, bra kursledare, bra plattform, bra innehåll, brett material”
Med över 10 års erfarenhet av att jobba inom multinationella/globala företagsmiljöer har Lisa Kylsberg varit involverad i att planera, koordinera och genomföra projekt och produktioner i olika industrier (från IT till underhållning) i mer än ett decennium. Hon har pluggat Music Business och Event Marketing & Management samt varit involverad i ett flertal festivaler, projekt och produktioner bland annat P3 Guld, Malmöfestivalen, Storsjöyran och Göteborg Film Festival. Hon har även turnerat både som band- och crewmedlem samt varit manager åt bl.a. Tentakel och Sheik Anorak. I dagsläget jobbar Lisa främst med produktion av digitala evenemang, samt driver det nystartade bolaget Silver Factory tillsammans med 6 personer från Dynamic Duo, Amusement och We Are Bryssel.
Andreas Andersson är grundare och VD för utbildningbolaget DMG Education, Sveriges ledande utbildare inom musikbranschen. DMG Education och Andreas har bl.a. skapat utbildningar för Sveriges alla skivbolag och musikförlag tillsammans med Ifpi Sverige och Musikförläggarna, där aktörer som Sony, Universal och Warner är återkommande kunder. Andreas driver även den utbildande podcasten Musikbranschpodden, där han intervjuar de mest framstående och etablerade personerna i branschen idag. Med över 130 avsnitt har en enorm kunskapsbank samlats och gjorts tillgänglig för fler att ta del av.
"Musikbranschen är i ständig rörelse, med nya tekniker, modeller och sätt att göra saker på. Med över 130 branschexperter som gäster i Musikbranschpodden, har jag fått insikt och kunskap i de flesta delarna av musikbranschen och dess olika funktioner och aktörer. Här vill jag i en masterclass göra denna kunskap mer tillgänglig i ett mer komprimerat format."
Kim Abelsson har drivit alternativa rock, pop & countryklubben Woody West i 20 år tillsammans med Country-Kristina Dulic och Johan "Red Top" Larsson. Sedan Pusterviks ombyggnad 2012 har han varit anställd som bokare och arrangör på Pustervik. Genom åren har Woody West arragerat klubbar & konserter med namn som Band Of Horses, First Aid Kit och Kurt Vile genom åren samt varit med och bokat artister som Sarah Klang, Daniel Norgren och Slowgold tidigt karriären.
"Utbyte av erfarenheter, utbildning och samarbete är av största vikt för utveckling, så förhoppningsvis kan delar av mina erfarenheter och arrangörsfilosofi bidra till att stärka och hjälpa andra arrangörer, musiker och livemusikengagerade på deras väg inom musikbranchen."
Mirre Sennehed är festivalgeneral och grundare till 3-dagarsfestivalen Subkultfestivalen i Vänersborg som förut arrangerades i Trollhättan sedan 2016. Hon är även projektledare för arvsfondenprojektet Creative Point som jobbar med tillgänglighet inom kulturbranschen och där personer med funktionsvariation får lära sig att själva bli arrangörer. Hon har drivit många klubbfester och konserter runtom i Göteborg de senaste 14 åren och även arbetat som DJ. Både Subkultfestivalen och Creative Point arbetar med hållbarhet och strävar efter en mer tillgänglig och välkomnande kultur- och musikbransch.
"Att ta in hållbarhetstänket i arrangörskapet är en viktig del för framtida musik och kulturbranschen. Man kan göra en stor insats för ett mer hållbart och jämställt samhälle genom att arrangera kultur och musikevent på ett mer inkluderande och tillgängligt sätt. Arrangörer i storstäderna borde även lyfta blicken utanför storstan och se vilka möjligheter det finns att skapa nya event och bygga broar med mindre kommuner inom regionen."
Ivy Ofori driver Pink Ivy Management som är en management- och bokningsagentur för kvinnliga och icke-binära musiker. Ivy arbetar även med projektledning och administration på Mejeriet i Lund. Ivy är uppvuxen i Essen, Tyskland och bor nu sedan 2008 i Sverige. Inom åren har Ivy jobbat med festivaler som Roskilde Festivalen, Malmöfestivalen, Scandinavia Reggae Festival och Sommarscen Malmö i olika roller och har god erfarenhet i att både arrangera evenemang och utveckla artister.
"Utifrån min erfarenhet som både arrangör och manager /agent skulle jag vilja prata om hur viktigt det är att vi alla kan jobba mer hållbart i våra olika yrken. Många är redo att ge 150% för att lyckas med karriären och "offrar" vissa andra stora delar av livet för detta. Jag tänker det är viktigt att förmedla tankeställare kring vad som är rimligt och vad som faktiskt behöver ändras för att flera kan bli gamla inom branschen och inte känna sig tvungna att klippa sig och skaffa ett "riktigt" jobb."
Pontus Sillrén är sedan 14 år tillbaka agent på United Stage Artist, nordens största artistagentur och turnéproducent. I hans stall finns artister som Bob Hund, Ebbot Lundberg, Jakob Hellman och Joel Alme. Han har också en del uppdrag som manager samt ägnar sig åt att producera egna föreställningar från grunden. Men en bakgrund också från andra sidan som arrangör har han en bred erfarenhet från den svenska musikbranschen.
”Jag tänkte berätta lite om min bakgrund och mina arbetssätt. Samt sätta min yrkesmässiga erfarenhet i ett större kontext av svensk livebransch. Förhoppningsvis med målet att sprida en och annan insikt och hur man tar sig fram utan att förlora sig själv”
Linnéa Bäcklund, BAELI, är en singer/songwriter/producer från Boden, i Norrbotten. Som 13-åring blev hon upptäckt av Ollie Olson (Darin, Christian Walz, Robyn, Snoop Dogg, Ice-T) och David Lindgren Zacharias (Darin, Anna Bergendahl, Sanna Nielsen) i en talangtävling. Detta ledde till att hon blev första artisten in i utvecklingsbolaget BD Pop, där hon gjorde sina första släpp (All I Am, 2006 och EP:n For Love, 2006) producerat av Ollie Olson. Så småningom startade Linnéa artistprojektet Iris Julie tillsammans med sin storebror Tomas Bäcklund Thuneström (The Magnettes, Mattias Alkbergs Begravning). Tillsammans skrev de och spelade in EP:n The Tiger Lilies EP (2014) innan Linnéa själv tog över tyglarna och släppte singlarna Cold Inside (2016) samt Hold Me For Now (Not Forever) (2017). 2016 arbetade Linnéa en period som intern hos Peter Kvint innan hon 2017 flyttade till Stockholm för att ta sin master i musikproduktion vid Kungliga Musikhögskolan. Under studietiden reste hon flitigt mellan Stockholm, Norrbotten, Göteborg och USA för låtskrivar- och artistuppdrag, bl.a genom projektet BD Songwriters. Linnéa samarbetar än idag med låtskrivare och artister i Los Angeles, Nashville och New York. 2018 fick hon även möjlighet att åka till The House Of Songs i Austin, Texas för ett låtskrivarcamp och spelade då på Folk Alliance i Kansas City i samband med den resan. Strax efter The House Of Songs flyttade Linnéa till västkusten. Hon jobbar idag som låtskrivare på förlaget Moonbase Music, i Göteborg, och i december 2020 gästspelade hon på Timo Räisänens julalbum Pax Nöel. Nu förbereder hon sitt första släpp under det nya namnet BAELI.
”Jag vill prata om min egen upplevelse som nykomling på västkusten och att bygga upp sitt nätverk. Jag vill även berätta om arbetet på Moonbase Music och om projektet GotaPop. GotaPop är tänkt att bli ett liknande projekt, som en filial, till BD Pop och Dalapop där vi vill jobba för att utveckla, ena och skapa en plattform till artister och musikskapare inom modern pop. Vi vill genom detta stärka branschnärvaron och bygga broar nationellt och internationellt från VGR. ”
Elin Hedman har varit aktiv inom musikscenen sen sent 90-tal och arbetat med musik sen tidigt 2000-tal. Sen 2011 driver hon pr-byrån Elin Hedman PR som initialt var en renodlad pr-byrå men där hon nu även tar uppdrag som arrangör, dj och bokare. Hon sköter press för bland andra Slowgold, Fever Ray, Carolina Falkholt och Jens Lekman och är med och driver klubb Instant på Pustervik. de senaste åren har hon även anlitats som musikbokare för Malmöfestivalen och jobbat som produktionssamordnare för konserterna på Liseberg
”Jag har haft förmånen att jobba med musik på flera sätt och hoppas att kunna dela med mig av olika perspektiv för hur ett band eller en artist kan tänka när det kommer till pressarbete. Att jobba mot media kan vara snårigt och det kan vara svårt att sälja in sig själv och sin egen musik. Men det finns saker det är fullt möjligt att göra själv och det finns smarta sätt att göra det på. Jag hoppas kunna ge några sådana verktyg för att underlätta för artister att nå ut.”
Ebbot Lundberg har gjort sig ett namn som frontfigur i inte bara ett utan två av den svenska rockhistoriens bästa och viktigaste band. Med Union Carbide Productions kaotiska och provokativa rock’n’roll nådde han internationell kultstatus under andra hälften av 80-talet. Men det var med bandet som föddes ur Carbides spillror som Ebbot lade världen för sina fötter på allvar.
The Soundtrack of Our Lives bildades 1995 och släppte året efter sitt debutalbum ”Welcome to the Infant Freebase” som prisades med en Grammis för Årets nykomling. Bandets styrka låg såväl i det pussel de sex medlemmarnas utpräglade karaktärer utgjorde som i öppenheten för att låta alla möjliga inspirationskällor inkluderas musiken. Under sjutton år släppte bandet åtta album, turnerade världen över och hade stora hits som ”Instant Repeater 99” och ”Sister Surround”.
Lisen Rylander Löve är en internationellt etablerad musiker (saxofon, live-elektronik) och kompositör från Göteborg som är verksam inom jazz, elektronika och experimentell musik. Hon är aktiv i ett flertal konstellationer, bl a The Splendor, Here’s To Us och duon Karin Johansson/Lisen Rylander Löve, samt driver sen ett par år tillbaka sitt egna soloprojekt. Lisen har under sina 20 år som frilansande artist släppt en mängd skivor med olika grupper och hörts i vitt skilda sammanhang. Under tolv år utgjorde hon en del av elektronika-gruppen Midaircondo som fick stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt för sin genreöverskridande musik och visuella konserter. 2019 kom Lisens första soloalbum, OCEANS, där hon skapar sina suggestiva ljudvärldar genom att mixa akustiska instrument såsom saxofon, röst och kalimba med fältinspelningar och live-elektronik. Lisen komponerar musik för dans, teater och film, och har skrivit musik bl a till Teater Jaguars föreställning Dödsängel och Danskompaniet Spinns föreställning Skirtpower.
"Jag vill prata om hur viktigt det är att i sitt konstnärsskap visionera och tänka stort. Att inte bara utgå ifrån vad man tror funkar utan tänka utifrån vad man vill göra och sen försöka komma dit. Jag tror att man både medvetet och omedvetet jobbar mot målen om man formulerar sina drömmar för sig själv. Jag vill också prata om hur viktigt det är att skapa kreativa och meningsfulla samarbeten och sammanhang där man kan känna sig fri, våga testa grejer och vara lekfull. Att omge sig med människor som man gillar och känner sig trygg med, och som man kan utvecklas och spåna på idéer med."
Ebba är bosatt i Göteborg sedan slutet av 80-talet och har varit frilansmusiker sedan dess. Hon har studerat slagverk för traditionsbärare från Ghana, Guinea, Burkina Faso, Cuba och Brasilien bland många andra. Idag finner man Ebba Westerbergs slagverk framförallt inom jazz och improvisationsmusik såsom kvintetten Corpo där hon är mångårig medlem, eller i Linchpin som är en duo med pianisten Joona Toivanen. Men hon finner sig också väl tillrätta i grupper som Tappra Mödrars Kapell, GAO och World Music Culture Club. Med sitt öppna sinne och nyfikenhet är Ebba Westerberg ofta anlitad i teater- och danssammanhang där hennes unika mix av folkliga slagverk och nutida uttryck hittar sin form.
MUKO är ett musikkollektiv som Ebba varit med att starta. MUKO jobbar med internationella utbytesprojekt, som ett enkelt och effektivt sätt att skapa konsertmöjligheter för svenska musiker utomlands, och kunna erbjuda internationella band till den svenska publiken. MUKO har arrangerat flera festivaler genom åren och är nu i startgroparna för en konsertserie på det nya kulturhuset Skeppet (gamla Sjömanskyrkan i Göteborg)
”Jag vill prata om att det är roligare och enklare att jobba tillsammans, många är ensamma i sina projektidéer. Ta hjälp av varandras erfarenhet och kompetens. Samt vikten av internationella influenser. Sverige är väldigt litet, vi behöver blicka ut. Det blir roligare och är viktigt för den konstnärliga utvecklingen, och har alltid skett.”
Karin Inde har lång erfarenhet av att som både musiker och projektledare initiera, finansiera och genomföra musikprojekt, alltid med livemusiken som kärna. Idag är hon verksamhetsledare för Musikcentrum Väst, som samlar 300 av väst-Sveriges professionella musikgrupper och artister från många olika musikaliska fält. MCV drivs av, med och för musikerna för att tillsammans höja branschkunskapen hos både kollektiv och individ och att skapa och förmedla jobb.
”Jag tänker presentera kartan av det stödsystem av bidrag och stipendier som finns för att utveckla och stärka musiken i Sverige - både konstnärligt och professionellt. Jag vill också dela med mig av mina egna strategier när det handlar om att finansiera en idé”.
Magnus Strömblad började jobba med artister och bokföring redan 1999 när hans bror Jesper behövde hjälp med att ta hand om hans ökande intäkter för inspelade skivor och skrivna låtar. Detta ledde till att andra musiker i Jespers närhet som hörde talas om detta också behövde hjälp med sina band och när dessa var ute och turnerade pratade de med andra musiker som i sin tur hörde av sig och vill ha samma hjälp.Även närstående branscher har anslutit sig genom åren, exempelvis musikarbetare som jobbar med stödtjänster åt band och artister på olika sätt, detta kan vara ljus-, ljud- och gitarrtekniker.Till att börja med var de flesta banden från hårdrocksvärlden men över tid har även många andra genre kommit till, bland annat pop och indierock. På det här sättet har det fortsatt och utan någon egentlig marknadsföring jobbar Magnus och hans kollegor idag med ett 20-tal band/artister i varierande storlek, enskilda låtskrivare, producenter, musikarbetare, produktionsbolag, management men även med andra verksamheter utanför musiken som till exempel advokatbyråer, konsultbolag, holdingbolag och snickare. Genom åren har Magnus jobbat med många skivbolag såsom Universal, Sony och Nuclear Blast och även stora förlag som Sony/ATV, Warner Chappell och Kobalt Music. Arbetet är numera väldigt internationellt där kontakter med många aktörer runtom i världen på olika sätt sker nästan dagligen, det kan röra sig om en faktura för en spelning i Brasilien, royalty för sålda tröjor i England eller sålda skivor i Japan.
”Utifrån min samlade erfarenhet av att ha arbetat med musikers och bands ekonomi under 22 år vill jag dela med mig av erfarenheter, råd och rekommendationer samt de bästa tipsen jag tror många inom branschen skulle ha stor nytta av”.
Pär Hagström är en oberoende musikproducent med säte i Göteborg, Sverige. Han komponerar, spelar in och producerar musik för olika sammanhang. Han är mycket uppskattad för sitt unika ljud, och han anlitas ofta för att komponera musik för videosynkronisering samt teaterpjäser (bland annat för Epidemic sound). Han fokuserar på att spela in riktiga instrument i riktiga rum, och han är nichad i musikbranschen kring sitt varumärke av organiska, grusiga och autentiska ljud. Pär är producent bakom flera projekt som Ave Air, Polar Nights, So Vea, Luella Gren, Oh the city, Pär, Da Sein och mer. Hans kompositioner har fått mer än 100 miljoner strömmar enbart på Spotify.
”Under min intervju vill jag gärna fokuserar samtalet kring hur spänningsfältet mellan beställare, pitchar och specifika önskemål å ena sidan, och kreativt utrymme och konstnärlig integritet å andra sidan ser ut. Går det att vara fri konstnär och samtidigt få sin verksamhet att gå ihop ekonomiskt? Går det att tillfredsställa beställarnas önskemål? Måste man det? Hur ser prioriteringarna ut?”
Emil Winkler är advokat och driver Crown som är en specialistbyrå verksam inom nöjesbranschen. Crown Entertainment Law arbetar internationellt och företräder en rad olika aktörer så som artister, konstnärer, eSport-atleter, skådespelare och dataspelsutvecklare.
”Att ha möjlighet att bli framgångsrik inom musikbranschen idag handlar till stor del om att kunna navigera i en komplex bransch med många olika aktörer. Det är därför en förutsättning att hitta rätt samarbetspartners och att sätta rätt ramar för samarbetet. Jag kommer att prata om vilka aktörer som finns i branschen (artister, producenter, låtskrivare, merchandisebolag, skivbolag, m.fl) och vad man typiskt sätt bör tänka på när man sluter avtal med dem.”
Sista ansökningsdatum har passerat.