Kulturakademin i samarbete med Högskolan för scen och musik
Scenkonsten har under senare tid i allt större utsträckning utnyttjat digital teknik
som ett eget konstnärligt uttryck; vi ser liveprojektioner och hologram samspela med
skådespelare, musikalartister och operasångare. Flera scener runt om i världen har
startat digitala scener.
I och med att spelbranschen växer skapas också helt nya arbetstillfällen för scenartister.
Hur kan våra utbildningar rusta studenterna för detta delvis nya landskap?
Detta och mycket annat vill vi sätta fokus på i vårens Forum för scenkonst.
Rikard Lekander är regissör, skådespelare och dramatiker. Han är utbildad på Teaterhögskola Malmö och är sedan hösten 2018 konstnärlig ledare på Örebro länsteater.
Med inspiration från skräckromantik och Grand Guignol i Paris startade Rikard Farozonen, Sveriges första professionella skräckteater. Rikard ingick en tid i scenkonstkollektivet Teatr Weimar i Malmö och har även medverkat som skådespelare i ett flertal uppsättningar på Dramaten. Han har regisserat produktioner på bland annat Uppsala Stadsteater, Göteborgs Stadsteater, Teater Västmanland, Örebro länsteater, Helsingborgs Stadsteater, Teater 23, moment:teater, Malmö dockteater, Malmö Stadsteater och Unga Dramaten. I vår regisserar Rikard "Flickan med svavelstickorna" på Backa teater.
Gorki Glaser-Müller. Det är många discipliner som han införlivar i sin konstnärliga praktik. Hans drivkraft är att förmedla originalberättelser, där varje berättelse är unik och kräver sin egen form. Parallellt med att han utvecklar sin andra långfilm så utforskar han sk Immersive Storytelling eller Narrative Virtual Reality. Han vill dra nytta av det innovativa mediets konstnärliga styrka.
Gorki gick från teater till film i jakt på "totalmediet", som han nu har hittat i VR.
Simon Alexanderson är forskare inom realtids-animation och icke-verbal kommunikation på KTH. Han är även en av de drivande krafterna bakom Cabaret Electrique, en fristående grupp av forskare och scenkonstnärer som undersöker nya sceniska former i samspelet mellan teater och animationsteknik. Efter flera år av workshops och forskningsprojekt på KTH, Dramaten och STDH sattes föreställningen Kafkas Arkiv upp 2018 i Reaktorhallen R1.
http://kafkasarkiv.se.
Lis Hellström Sveningson är kulturskribent och dans- och teaterkritiker, bland annat i Göteborgs-Posten och Danstidningen. Hon har arbetat i en rad olika medier och genrer, sedan snart 30 år som frilans med Göteborg som bas. Vid sidan av kulturjournalistiken undervisar hon ofta, framför allt på en rad högre konstnärliga utbildningar. Hon har varit knuten sedan starten 1999 till projektledarutbildningen på Kulturverkstan. Lis är också anlitad som föreläsare, debattdeltagare och samtalsledare.
Kl. 18.00-20.00
Sista anmälningsdatum har passerat.